"De allergrootste winst is van linkedin is het secundaire netwerk dat je krijgt”
Nederland is op dit moment koploper in het gebruik van linkedin. Hier een publicatie van Telfort waarin Eugiene van Wiechen aangeeft hoe en waarvoor hij linkedin gebruikt.
Remi
Nergens ter wereld wordt zo actief 'gelinkt' als in Nederland. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders zitten op LinkedIn. Eugenie van Wiechen, directeur van het zakelijk netwerk in Nederland licht toe.
Als Eugenie van Wiechen een zakelijke afspraak heeft met een onbekende, kijkt ze van tevoren altijd even of ze iets met diegene gemeen heeft. “Mischien hebben we een gemeenschappelijke kennis, of hebben we aan dezelfde universiteit gestudeerd”, zegt ze. Via LinkedIn heeft ze die informatie binnen een paar muisklikken. “De site staat bij mij vrijwel de hele dag open.”
LinkedIn is meer dan een online versie van een adressenboekje. “De allergrootste winst is het secundaire netwerk dat je krijgt”, zegt Van Wiechen. “Mensen in mijn primaire netwerk ken ik al. Ik weet ongeveer waar ze zich mee bezig houden, en ik kan ze bellen als ik iets wil vragen. Daarvoor hoef ik in principe niet op LinkedIn. Het zijn de mensen die zij weer kennen waar het om draait.”
Philips
Van Wiechen legt uit. “Stel dat je bij Philips zou willen werken, op de afdeling marketing. Je weet echter niet precies welke bedrijfscultuur daar heerst, en of je daar wel in zou passen. Dan zoek je op LinkedIn wie er allemaal op die afdeling werken. Resultaat: vijftien profielen, waaronder eentje met wie je een secundaire link hebt: je blijkt een schoolvriendin te hebben die iemand kent die daar werkt. Je vraagt haar om haar kennis aan jou voor te stellen, zodat je aan hem kan vragen hoe het bij Philips is. Die informatie achten mensen een hele waardevolle aanvulling op wat ze op een website van Philips aantreffen, of wat een personeelsfunctionaris hun vertelt.”
“LinkedIn is vooral nuttig voor hoger opgeleide professionals die actief met hun carrière bezig zijn”, zegt Van Wiechen. “Je hebt er met name wat aan als je potentiële klanten, potentiële werkgevers, en de mensen uit je dagelijkse zakelijke leven er ook zitten.” Tip van Van Wiechen voor beginners: “Zorg dat je profiel volledig is, dan word je eerder door Google gevonden. Plaats ook een duidelijke, vriendelijke foto van je gezicht.”
Wie denkt geen tijd te hebben om buiten de dagelijkse werkzaamheden en stortvloed aan te beantwoorden mails óók nog eens LinkedIn te moeten bij houden, heeft het mis. “Het bespaart juist tijd”, verzekert Van Wiechen. “Door gebruik te maken van de mensen die je kent, bereik je je doel vaak sneller. Als je graag zaken wil doen met een bepaald bedrijf, kun je natuurlijk bellen en zeggen: ´Ik ben Pietje Puk, ik wil zaken met jullie doen.’ Maar dan heb je een lange weg te gaan. Je moet de juiste persoon binnen dat bedrijf vinden, je moet uitleggen wie je bent, wat je doet. Waarschijnlijk kom je niet eens binnen. Als je daarentegen door iemand bij dat bedrijf wordt geïntroduceerd, is het een heel ander verhaal.”
LinkedIn Groups
“Bovendien is LinkedIn een handig medium om je te profileren. In de LinkedIn Groups discussiëren professionals over vakgerelateerde onderwerpen. Daar kun je laten zien wat jij allemaal in je mars hebt. Ook dit kan tijdbesparend werken: hoe zou je anders aan onbekenden in je branche kunnen laten zien wat je waard bent? Wellicht nemen klanten hierdoor uit zichzelf contact met jou op, in plaats van dat jij naar hen op zoek gaat.”
Inmiddels maken meer dan 1,5 miljoen Nederlanders gebruik van LinkedIn. Nederland heeft hiermee de grootste netwerkdichtheid ter wereld. Het is dus niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf een paar maanden geleden haar eerste vestiging buiten de VS uitgerekend in Nederland opende. “Netwerken is al zo oud als de mensheid, en dat zal ook nooit verdwijnen.”
Bron: MT, Telfort
No comments:
Post a Comment