Social Media Strategie
Er zijn vele vormen van social media, met
ieder zijn eigen specifieke mogelijkheden . Dit wordt mede bepaald door het
publiek dat het medium als doelgroep heeft. Daar zit dan ook de belangrijkste factor
voor het opzetten van een social media strategie. Bepaal je doelgroep(en) en
kies de daar bij behorende mediums.
Een goed
voorbeeld van een actie zonder Social Media Strategie is de inzet van twitter door
politieke partijen bij de verkiezingscampagne van 2010. Het medium heeft een beperking qua karakters
per bericht. Het is een goed medium voor het doorgeven van korte berichten
zoals verwijzingen sites, ideeen etc. Maar voor het voeren van discussies is dit
medium niet geschikt. De interactie kwam dan ook niet goed opgang. Hiervoor is een Blog weer
het juiste middel.
Als je kijkt naar het voorbeeld van de
politieke partijen hadden ze de tweets moeten koppelen aan een blog waar de mogelijkheid
om interactie met de kiezers ten volle benut kan worden.
Ook wil je inzicht hebben in de interactie met
je doelgroep. Binnen twitter kan je je “followers” bijhouden maar het geeft je
geen inzicht in welke items de meeste reacties geven.
Met een blog kan je diepgaande analyses uitvoeren omtrent de interesse in items, geografische verspreiding doelgroep, de tijd die men besteed aan de items. Maar vooral de unieke bezoekers aantallen en de hoeveelheid bezoekers die vanzelf terug komen om om items te lezen.
Bij een doelgroep van onder de 20 jaar zijn mediums als Hyves (Nederland/Belgie) en Facebook de juiste keuzes om ze te benaderen. Deze mediums geven je ook de kans om gebruikers groepen te vinden van bijvoorbeeld een sport of een bepaalde hobby.
Deze mogelijkheid kan alleen ten volle benut
worden als er binnen de strategie acties gepland worden om deze doelgroepen te
benaderen. Er zal actief gecommuniceerd moeten worden met de doelgroepleden om ze
over te halen om je “ follower” te worden. De versterkende factor hierbij is dat je
doelgroep onderling elkaar informeert omtrent jouw dienst/product waardoor er
een vliegwiel effect ontstaat. Men gaat zich zelf aan melden als “follower”.
Een succesvolle social media strategie bestaat
uit:
- Doelgroep bepaling
- Mediums kiezen
- Mediums koppelen
- Acties om binnen je doelgroep een “followers” te vinden.
No comments:
Post a Comment