Vijf aandachtspunten voor u sociale media integreert in uw bedrijfsvoering
Uit recent onderzoek bleek dat acht procent van de ondernemingen
weleens iemand ontslagen heeft ten gevolge van het gebruik van sociale media,
met name vanwege het verspreiden van gevoelige informatie. Dit percentage lijkt
niet hoog, maar het legt wel een aantal punten bloot waarmee elke
onderneming te maken krijgt zodra sociale media het bedrijfsleven nog verder
binnendringen.
David Armano, medeoprichter van Dachis Corporation zet op HarvardBusiness.org vijf aandachtspunten op een rij waarmee u nu al rekening kunt houden.
1. Integratie
Als de onderneming een ‘sociale onderneming’ wordt, dan heeft dat invloed op alle niveaus en functies. Dus wie moet het regelen en beheren? Moet er een speciale afdeling opgericht worden? Moet er een ‘Hoofd Sociale Media’ aangesteld worden? Of moet elke afdeling het voor zichzelf regelen?
2. Beleid
Alles wat er over u en uw onderneming gezegd kan worden op internet, zal ook gezegd worden. Het goede en het slechte. Dit behelst niet alleen informatie van buitenaf, maar ook van medewerkers zelf. Organisaties moeten niet alleen actief in de gaten houden wat er zoals gezegd en gedaan wordt online, maar ook vaststellen hoe ze omgaan met diverse scenario’s. Van het omgaan met complimenten tot boze klanten tot een werknemer die iets ongepast heeft gepost.
3. Cultuur
Elke onderneming is in een bepaalde mate open of gesloten. De ene onderneming is zo transparent dat iedereen weet hoe het eraan toe gaat binnen de gelederen en erover mee kan denken, de ander is de geheimzinnigheid zelve en lost alles liever intern op. Beide hebben voor- en nadelen. Het is in ieder geval van groot belang dat u uw intellectuele eigendomsrechten goed beschermt.
4. HR en juridische zaken
Als een onderneming ‘sociaal’ wordt, moeten de HR-protocollen aangepast worden, evenals de juridische. En dit is waarschijnlijk een continu proces aangezien de nieuwe technologieën elkaar razendsnel opvolgen. Niet alleen richtlijnen zijn belangrijk, deze moeten bovendien duidelijk gecommuniceerd worden richting werknemers, vooral naar medewerkers die met klanten te maken hebben.
5. Meten en ROI
Meetbare resultaten en de opbrengst van investeringen zijn en blijven belangrijk. De effecten van sociale media zijn bijvoorbeel te meten in het aantal bezoekers van en deelnemers aan een sociaal netwerk en blog of de invloed die de media en hun deelnemers hebben. Het voordeel van sociale media is dat ze gebaseerd zijn op technologie en die is per definitie meetbaar. Wat moeilijker vast te stellen zal zijn is in hoeverre sociale media de winst verhogen of de kosten verlagen.
David Armano, medeoprichter van Dachis Corporation zet op HarvardBusiness.org vijf aandachtspunten op een rij waarmee u nu al rekening kunt houden.
1. Integratie
Als de onderneming een ‘sociale onderneming’ wordt, dan heeft dat invloed op alle niveaus en functies. Dus wie moet het regelen en beheren? Moet er een speciale afdeling opgericht worden? Moet er een ‘Hoofd Sociale Media’ aangesteld worden? Of moet elke afdeling het voor zichzelf regelen?
2. Beleid
Alles wat er over u en uw onderneming gezegd kan worden op internet, zal ook gezegd worden. Het goede en het slechte. Dit behelst niet alleen informatie van buitenaf, maar ook van medewerkers zelf. Organisaties moeten niet alleen actief in de gaten houden wat er zoals gezegd en gedaan wordt online, maar ook vaststellen hoe ze omgaan met diverse scenario’s. Van het omgaan met complimenten tot boze klanten tot een werknemer die iets ongepast heeft gepost.
3. Cultuur
Elke onderneming is in een bepaalde mate open of gesloten. De ene onderneming is zo transparent dat iedereen weet hoe het eraan toe gaat binnen de gelederen en erover mee kan denken, de ander is de geheimzinnigheid zelve en lost alles liever intern op. Beide hebben voor- en nadelen. Het is in ieder geval van groot belang dat u uw intellectuele eigendomsrechten goed beschermt.
4. HR en juridische zaken
Als een onderneming ‘sociaal’ wordt, moeten de HR-protocollen aangepast worden, evenals de juridische. En dit is waarschijnlijk een continu proces aangezien de nieuwe technologieën elkaar razendsnel opvolgen. Niet alleen richtlijnen zijn belangrijk, deze moeten bovendien duidelijk gecommuniceerd worden richting werknemers, vooral naar medewerkers die met klanten te maken hebben.
5. Meten en ROI
Meetbare resultaten en de opbrengst van investeringen zijn en blijven belangrijk. De effecten van sociale media zijn bijvoorbeel te meten in het aantal bezoekers van en deelnemers aan een sociaal netwerk en blog of de invloed die de media en hun deelnemers hebben. Het voordeel van sociale media is dat ze gebaseerd zijn op technologie en die is per definitie meetbaar. Wat moeilijker vast te stellen zal zijn is in hoeverre sociale media de winst verhogen of de kosten verlagen.
Bron: Managementonline
No comments:
Post a Comment