Twitter, Facebook of Hyves, werkgevers zijn er niet blij mee dat werknemers onder werktijd hiervan gebruik maken. Laat staan een mening cq gebeurtenissen over/op het werk ventileren middels social media.
Enkele ondernemingen hebben dan ook richtlijnen uitgegeven hoe hun werknemers zich moet voordoen op bv Twitter (door te vermelden waar ze werken). Of door het gebruik van social media geheel te verbieden tijdens werktijd.
Maar is dit geen vorm van censuur? Een werkgever legt op hoe een werknemers zich moet presenteren middels zijn privé account op een social media.
De wereld wordt steeds transparanter. Indien personen in een land als China zich uiten over hun regering middels twitter of facebook vinden we dat geweldig. Maar een werknemer die zich negatief uit over zijn werk... Dat kan niet. Ik geef toe dat er grenzen zijn aan uitingen maar indien ze netjes geformuleerd zijn. Is het geheel legaal.
Verantwoordelijkheid
De kern van het probleem ligt in de eigen verantwoordelijkheid bij het gebruik van social media. Bij de start van social media was nog niet direct te overzien wat er kan gebeuren bij "verkeert" gebruik. Ik ben van mening dat er een taak ligt voor de aanbieder van social media om de gebruiker goed voor te lichten over verantwoordelijk gebruik van het medium.
Daarnaast is de tijd rijp dat er social media managers binnen bedrijven het gebruik - zowel prive als bedrijfsmatig - van social media ondersteund door voorlichting, richtlijnen en beheer.
Daarnaast is de tijd rijp dat er social media managers binnen bedrijven het gebruik - zowel prive als bedrijfsmatig - van social media ondersteund door voorlichting, richtlijnen en beheer.
No comments:
Post a Comment