Wednesday 12 January 2011

Gezondheidszorg gaat social media inzetten als communicatie kanaal

Gezondheidszorg gaat social media inzetten als communicatie kanaal

Communicatie tussen arts en patiënten staat al jaren onder druk.  Artsen (en hun assistenten) hebben door de werkdruk en kostenbesparing steeds minder tijd om aandacht te geven aan patiënten.
Nu zijn enkele ziekenhuizen serieus gaan nadenken over het inzetten van social media in de zorg. Al direct wordt Twitter genoemd. 

Is Twitter  hiervoor wel het juiste communicatie middel?
Twitter is een communicatie middel waarbij men elkaar moet volgen om elkaars berichten te kunnen lezen.  De patiënten moeten dus de arts volgen om zijn berichten te kunnen lezen. Indien een patiënt een reactie wil geven op een bericht van de arts kan dit in de eerste plaats alleen op een openbaar niveau. Eén op één informatie uitwisselen kan alleen als zowel de patiënt de arts volgt en andersom.

Hoe gaat men dat organiseren?
De standaard Twitter omgeving is niet gemaakt om op en makkelijke manier twee weg communicatie tussen grote groepen met één persoon te managen. Applicaties als Tweetdeck hebben mogelijkheden om in meerdere views overzichten te maken van de communicatie tussen arts en patiënt en andersom. Ook moet men bij veel lijsten de beschikking hebben over een redelijk grote monitor, dus geen IPad.
Daarnaast wil zowel de arts als zijn assistent natuurlijk kunnen communiceren met de patiënt maar dit kan niet tegelijkertijd vanuit één account.

En vertrouwelijke informatie?
Op dit moment zijn bij diverse gezondheidsinstellingen trajecten gaande m.b.t. de implementatie van het Electronisch Patiënten Dossier (EPD). De kern van de uitwisseling van deze gegevens is natuurlijk “veiligheid”, maar hoe wil men dit integreren binnen Twitter? Iedereen kan een account aanmaken en zich aanmelden bij de arts c.q. instelling. Men kan binnen de applicaties de accountgegevens bekijken maar wie zegt dat deze gegevens “echt” zijn?

Beschikbaarheid van diverse communicatie middelen
De communicatie valt of staat met de beschikbaarheid van internet – al dan niet op een pc of smartphone – van de patiënten.  De grootste groep die op dit moment gebruik maakt van  de gezondheidszorg zijn ouderen en deze groep loopt achter in het gebruik van deze technologie.  Vele mensen kunnen al moeilijk met een “gewone” mobiele telefoon omgaan, laat staan met een smartphone.

Ik ben dan ook van mening dat de communicatie tussen arts en patiënt niet verbeterd kan worden door het gebruik van social media. Men moet  gewoon weer meer tijd creëren voor de arts en zijn patiënt, zodat ze direct met elkaar kunnen communiceren.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin