Social Media in Nederland in cijfers (2010 - update 5)
Afgelopen woensdag was ik te gast op het hoofdkantoor van Hyves. Dit in het kader van de maandelijkse bijeenkomst van Social Media Club Amsterdam.
Voor mij een leuke gelegenheid om eens achter de schermen te kijken
bij de grootste internet-entiteit van Nederland en om veel digitaal
bekenden weer in vlees en bloed te ontmoeten. Het valt niet te ontkennen
dat Hyves een succesverhaal is in Nederland. Net zo goed dat niet te ontkennen is dat Facebook in Nederland eindelijk in opmars is. Hyves presenteerde ons, bij monde van Yme Bosma,
de cijfers over het gebruik van Social Media in Nederland. Cijfers die
mij en veel andere aanwezigen, toch weer verrasten en die bij sommigen
tot zelfs hevige kritiek en discussies leidde.
Feiten zijn feiten, meten is weten.
De cijfers die Hyves presenteerde zijn aangeleverd door Comscore,
een internationaal hoog aangeschreven onderzoeks- en meetinstituut. Nu
kun je cijfers vaak op meerdere manieren interpreteren en veel
partijen doen dat ook ten faveure van zichzelf. Maar feiten blijven
feiten. Waarom niet actief op Hyves?
Ikzelf heb een Hyvesprofiel dat ik behoorlijk verwaarloosd heb qua aandacht. Daar heb ik mijn redenen voor en die zijn o.a.:
Omdat ik niet van springende emoticons hou;
Omdat ik niet zit te wachten op alle groepsuitnodigingen van 12 jarige buurmeisjes over UGGS of paarden etc…;
En omdat ik, en dat blijkt dus onterecht te zijn, van mening was dat Hyves een site voor kinderen en sociaal achtergestelde mensen is.
Het onderzoek van Comscore.
Comscore onderzoekt maandelijks het Social Media gebruik in Nederland
onder 12 miljoen internetgebruikers van 15 jaar en ouder. In de
gepresenteerde cijfers zijn per leeftijdsgroep (15-24, 25-34, 34-44,
45-55 en 55+) het aantal pageviews en bezoeken van de volgende websites
opgenomen:
Hyves
YouTube
Twitter
LinkedIn
Facebook
Nu.nl (dit om een goede vergelijking tussen social media en nieuwsmedia te kunnen maken)
Uit de cijfers die hieronder staan, blijkt onder andere dat het
gemiddelde Facebook-gebruik (aantal pageviews per bezoek) lager is dan
bij Hyves. Iets waar Hyves terecht op hamert, want voor adverteerders en
marketeers is dit zeer relevante informatie.
Early adaptors en trendwatchers zijn kritisch, maar is dit terecht?
In mijn adviezen aan en in lezingen voor klanten wil ik altijd een
goed onderbouwd verhaal geven. Ik heb hierbij vele malen gezegd dat
Hyves heel leuk is voor kinderen en (groot)ouders die hun
(klein)kinderen in de gaten willen houden. Daar blijk ik dus ongelijk
in te hebben. Ook tijdens de bijeenkomst bleek deze opvatting voor veel
aanwezigen te gelden, zelfs na de presentatie van de cijfers.
Natuurlijk, als je als trendwatcher wordt ingehuurd dan wil je graag
ook de toekomst voorspellen en dan is het bijna logisch om te zeggen
dat Facebook de toekomst is. Echter voor organisaties en adviseurs die
in het nu leven geldt er een andere waarheid. Een aantal conclusies en
bevindingen die ik uit de cijfers opmaak.
De opmars van Facebook is er wel
Terwijl Hyves over de periode februari 2010 tot en met augustus 2010
een constant bereik blijft houden onder de totale Nederlandse
internetpopulatie (rond de 65%) zie je dat Facebook van 28,8% naar bij
40% is gestegen in diezelfde periode (slide 4).
Facebook groter dan Nu.nl?
Volgens de cijfers van Comscore (slide 6) is Facebook in juli en
augustus 2010 vaker bezocht dan Nu.nl. Niet zo vreemd als je bedenkt dat
er in vakantietijd weinig echt nieuws te melden is en er in diezelfde
periode veel nieuwe vrienden worden gemaakt alsmede veel vakantiefotos.
Getuige ook het record dat Hyves behaalde op 23 augustus met meer dan 275 miljoen pageviews. Dat is veel en er wordt ook kritisch op gereageerd.
Leeftijdscategorisering
Om het wat overzichtelijker te maken, dan het in de slides staat,
hieronder een in mijn ogen duidelijker tabelletje met de bereik-cijfers
van juli (augustus ontbrak nog).
Hyves is de grootste, maar de strijd is net begonnen
Uit bovenstaande tabel valt gewoon op te maken dat Hyves nog steeds
in alle leeftijdsgroepen het grootste bereik heeft, maar dat facebook
toch al als serieuze tweede partij gezien kan worden. Ik verwacht dat
Facebook de komende maanden, net als Twitter, een grote opmars gaat
maken in hun bereik bij de verschillende leeftijdsgroepen. De strijd
tussen Hyves en Facebook zal een strijd om de adverteerders worden en
niet om de gebruikers. Beide platformen kunnen prima naast elkaar
bestaan. Het onderscheidend vermogen zal vooral liggen in de manier
waarop de gebruikers de site gebruiken en ervaren. Gebruiksgemak en
leuke features zullen voor langere bezoektijden zorgen en hogere
aantallen pageviews. Dat is uiteindelijk hetgeen dat geld oplevert. En
zonder geld hebben deze sites, waar wij allen toch veel plezier aan
beleven, geen bestaansrecht.
No comments:
Post a Comment