Social media en rekrutering |
U hoort het overal: recruiters gebruiken social media om kandidaten te vinden. Onderzoek door de VDAB in mei 2010 geeft echter aan dat maar drie procent van alle Belgische bedrijven Facebook en dergelijke gebruikt om kandidaten te vinden.
Een studie van Executives Online bevestigt daar bovenop dat maar vier procent van alle managers via sociale media zijn gerekruteerd. Onthullend? Niet wat u dacht?
Aanvullend kanaal
Tegenwoordig worden social netwerken gebruikt als een additioneel kanaal om vacatures aan te kondigen. Dit schrijft Mic Adam, General Manager van Vanguard Leadership. De rekruteringsprofessionals zien sociale media dan ook als grote databases, anders gezegd een aantal vijvers om in te vissen. Jammer genoeg weten ze niet waar ze moeten gaan vissen en zitten soms wel eens op haaien te vissen in het IJsselmeer! Ze zijn dus ook snel ontgoocheld.
Waar draait het om?
Een ander moeilijk begrip is waar sociale media echt om draait: aanmaken van inhoud, waarde brengen naar uw publiek, en interageren met uw publiek. Dit vertaalt zich in de rekruteringswereld vaak in:
• Waardecreatie: veelal beperkt tot het uitloven van een referral fee.
• Inhoud: alleen de vacature wordt als wortel gebruikt – geen expertise naar kandidaat of klant.
• Interactie: beperkt tot uitgaande conversatie – hoe bekend klinkt deze zin : "Wij nemen uw gegevens op in onze database zodat wij u in de toekomst kunnen informeren over vacatures die overeenstemmen met uw profiel en interesse, en die niet in de media verschijnen".
Tien tips
Er zijn natuurlijk ook recruiters die sociale media omarmen om na een paar weken tot de vaststelling te komen dat dit veel werk is en dus letterlijk stilvallen.Maar wat is dan de oplossing? Een tiental tips:
1. Vindt een 'champion' of haal een social media manager binnen.
2. Informeer iedereen op kantoor over social media en wat je ermee kunt doen.
3. Maak een social media inventaris (wie zit waar?) en bepaal welke domeinen er ontbreken. Sociale media zijn meer dan alleen Facebook, LinkedIn en Twitter; vergeet de fora, groepen, blogs, video en fotosites niet.
4. Begin met een blog voor AL uw klanten (kandidaten en klanten).
5. Gebruik social media om meer verkeer te sturen naar uw website en/of blog. Facebook en Twitter kunnen hier zeer nuttig zijn.
6. Stel een social media policy op en maak iedereen van de zaak een ambassadeur.
7. Nodig ex-kandidaten uit om fan (Facebook) of volger (Blog, Twitter, enzovoort) te worden.
8. Luister naar wat er over u wordt verteld
9. Interageer in een tweerichtingsconversatie zonder bang te zijn voor de feedback.
10. Tenslotte, realiseer u dat deelnemen aan social media veel werk is!
Bron: Managersonline.nl
No comments:
Post a Comment