Friday 22 October 2010

Hoe onderscheid ik mijzelf met een sterk persoonlijk profiel op SM?

Je kan tegenwoordig niet meer zonder Social Media

De laatste jaren zijn sociale netwerken, in diverse vormen, als paddenstoelen uit de grond gerezen en je kunt er echt niet meer zonder als je als ondernemer of werkzoekende jezelf wil laten zien en een groot netwerk wil opbouwen. Maar je bent niet de enige en het is daarom ook heel belangrijk dat je wordt gezien, maar ook dat je op een positieve manier opvalt en jezelf weet te onderscheiden.

Hoe stel ik een onderscheidend en krachtig persoonlijk profiel op?


Dit begint door eerst je doelgroep te bepalen en hoe jij jezelf hierin wil profileren. Hoe wil je dat andere potentiële opdrachtgevers of werkgevers jou zien? Je zult dus eerst de focus moeten leggen op je kerncompetenties, krachtpunten, specifieke kennis binnen je vakgebied en je toevoegde waarde. Dus niet in de trant van: “ ik zoek een opdrachtgever of werkgever en hopelijk wordt ik gevonden”. Nee, je zult een duidelijke strategie moeten bepalen in de trant van: “Ik ben Koos Krachtig en om de volgende reden moet u bij mij zijn”.

Wijk af van anderen door een eigen uniciteit aan te nemen

Jij met jouw talenten bent uniek in jouw vakgebied en er is niemand die gelijk is aan jou. Jouw unieke specialiteiten moeten er voor zorg dragen dat je een “autoriteit” wordt binnen je vakgebied en dat moet je zien uit te dragen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, dus daarom vind je hieronder een voorbeeld van een persoonlijk profiel, zoals je deze voor jezelf kan als leidraad kan gebruiken voor je eigen op te stellen profiel op bijvoorbeeld LinkedIn, B2B, Facebook, op je CV, persoonlijke presentatie, in je acquisitieactiviteiten en alle andere vormen van media waarin jij jezelf wil laten zien als autoriteit.

Voorbeeld Persoonlijk Profiel opgebouwd uit je sterkste competenties

Ik omschrijf mijzelf als een ondernemende interim manager met een sterke focus op sales gerelateerde activiteiten. Ik ben gespecialiseerd in innovatieve marktontwikkeling in tijden van economische crisis.  Met visie en vastberadenheid weet ik strategie en beleid in actie en resultaat om te zetten. Door diepgaande kennis en ervaring in sales, accountmanagement en marketing, heb ik mijn krachten gebundeld en zet mijn talenten in om nieuw leven in vastlopende marketing- en salesprojecten te blazen.
Graag zet ik mijn tanden in complexe situaties die onmiddellijk de aandacht vragen. Met het oog op verdere groei en ontwikkeling, neem ik op doelmatige wijze initiatieven om diverse gekoppelde marketing- en sales processen in goede banen te laten verlopen en neem waar mogelijk een besluitvaardige rol in het voortgangsproces.
Mijn krachten liggen bij het strategisch en beleidsmatig opzetten van nieuwe marketing- en salesplannen, waarbij ik streef naar een innovatieve en creatieve vorm van marktbewerking en de hieraan gekoppelde salesactiviteiten. Juist met de economische crisis is stil staan achteruitgang. Als professional binnen mijn vakgebied kan ik de “klus” voor u klaren, zodat uw marktaandeel en omzet, ook in crisistijd, geen stagnatie ondervinden, maar dat er wordt ingespeeld op innovatieve concepten en ideeën om u de crisis door te helpen”.  

Conclusie

Of je jezelf nu presenteert als interim manager, consultant, professional binnen je vakgebied, ZZP of ondernemer, wees overtuigd van je eigen kwaliteiten, zodat je hiermee je opdrachtgever of werkgever kan overtuigen dat hij jou moet hebben! Creëer je eigen unieke persoonlijk profiel en laat zien wat je waard bent. Speel waar mogelijk in op een “probleem” van je potentiële opdrachtgever of werkgever, zodat je laat zien dat je meedenkt en een oplossing kunt bieden voor zijn probleem.

Bron: Carrieresupport Nederland

No comments:

Post a Comment

LinkWithin