Thursday, 4 November 2010

Sociale media lonen: 9% meer omzet haalbaar door online netwerken door MKB'er

Sociale media lonen: 9% meer omzet haalbaar door online netwerken



Netwerken loont. Online netwerken is bij netwerkende MKB’ers al populairder dan het reguliere netwerken. Beide vormen worden tegelijkertijd ingezet, maar  meedoen aan sociale netwerken is goedkoper en efficiënter. Bovendien levert succesvol netwerken volgens een groot deel van de ondernemers aantoonbaar omzetverhoging op.

Sociale media: hype of blijvertje?
Sociale media zijn hot! Er is bijna geen scholier meer te vinden zonder Hyves of Facebook pagina en geen carrièremaker zonder LinkedIn profiel. Ook voor ondernemers lijkt aanwezigheid op sociale media een must te zijn. Maar zijn sociale media een hype of levert het de ondernemer ook wat op? ING Economisch Bureau publiceert volop over het nut van de inzet van sociale media in sectoren1. In navolging daarvan is in samenwerking met De Zaak een enquête gehouden onder MKB’ers2. De focus in dit onderzoek ligt op de kosten en opbrengsten van het meedoen aan sociale netwerken.

Online netwerken populairder dan reguliere netwerken
Een sociaal netwerk is een netwerk van een groep mensen of bedrijven die iets gemeen hebben of elkaar kennen. Via sociale media staan de onderdelen van het netwerk met elkaar in contact. Door internetplatformen kunnen gebruikers informatie, kennis, meningen en ervaringen delen. Inmiddels
blijkt online netwerken populairder dan het reguliere netwerken. Zes van de tien ondervraagde ondernemers is actief op online netwerken, vijf van de tien is actief in reguliere netwerken (brancheverenigingen, congressen, workshops e.d.). Vooral LinkedIn is populair: 91% van alle online netwerkende ondernemers maakt hier gebruik van. Andere sociale netwerksites als Facebook (40%), Twitter (34%) en

1 Detailhandel (juni 2010), hotellerie (oktober 2010) en zakelijke dienstverlening (november 2010).
2 De enquête is gehouden tussen 30 augustus en 12 oktober 2010. Resultaten zijn gebaseerd op 641 respondenten.


Hyves (30%) volgen op ruime afstand. Hallo! (van de Kamer van Koophandel) en deOndernemer scoren 19% resp. 9%. YouTube heeft vooralsnog meer een p.r. en marketing karakter en wordt door één van de zeven ondernemers toegepast.

Waarom en waar netwerkt een ondernemer?
83% van de ondervraagde ondernemers netwerkt, 12% nog niet en 5% is het ook niet van plan. In de non-profit sector, dienstverlening en groothandel wordt het meest genetwerkt, in de agrarische sector, detailhandel en transportsector het minst. In bedrijven met minstens twintig werknemers wordt
iets meer genetwerkt dan in de kleinere bedrijven. Netwerken kan anno 2010 overal en altijd. Congresbezoek, borrels, cursussen en businessclubs als de Rotary blijven populair. Ook in een minder zakelijke omgeving, zoals op verjaardagen en op het sportveld, wordt door ongeveer een derde van de ondernemers genetwerkt. De populariteit van sociale netwerken zoals LinkedIn (gestart in 2003) is snel gestegen en kent in Nederland met 2 miljoen deelnemers de hoogste penetratiegraad ter wereld. Of het nog jongere (2006) Twitter - volgens een respondent niet meer dan een online “watercooler” – dit succes gaat evenaren, valt nog te bezien.

Slechts 1/8e van de 1,5 miljoen Nederlandse accounts is actief. Het is echter wel zo dat de gebruikers die niet binnen een paar dagen zijn afgehaakt, steeds actiever worden.

Online netwerken: een investering van gemiddeld twee uur per week en 100 euro per jaar…
Gemiddeld besteden netwerkende ondernemers vier uur per week aan netwerkactiviteiten, waarvan de helft aan online netwerken. De gemiddelde jaarlijkse uitgaven voor netwerken bedragen € 916 voor reguliere en € 104 voor online netwerken.Van de netwerkende ondernemers besteedt 56% jaarlijks hooguit € 500 aan reguliere netwerken en 46% zegt geen enkele euro kwijt te zijn aan online netwerken.
Zakelijke en financiële dienstverleners besteden de meeste tijd (2,5 uur per week) aan het traditionele netwerken, ondernemers in de horeca en leisure en de groothandel het minst (1 uur). In de dienstverlening wordt echter veel minder dan gemiddeld uitgegeven, evenals in de detailhandel. In de industrie en de bouw zijn de bestedingen bovengemiddeld. In de horeca en leisure wordt het langst online genetwerkt (ruim 3 uur per week) en wordt er ook meer geld aan besteed. Ondernemers in de industrie en de groothandel besteden hier de minste tijd (1,5 uur) en geld aan.

… levert vier van de tien ondernemers nu al een extra
omzetaandeel van bijna 9% op Zeven van de tien ondernemers die op de traditionele wijze netwerkt heeft als motief om extra omzet te behalen. Negen van de tien is daar ook in geslaagd. Van alle netwerkende ondernemers is dat 60%. Voor hen betekent dit een 1/8e aandeel in de omzet. Het “ouderwetse” netwerken loont dus, maar geldt dat ook voor het moderne, virtuele netwerken? Het blijkt dat het online netwerken, ondanks een relatief korte levensloop, toch al vruchten kan opleveren. Vier van de tien netwerkende ondernemers heeft al extra omzet geboekt. Ze berekenen dit op een omzetaandeel van bijna 9%.

Van virtueel contact naar zakelijk contract.

Een online contact zal uiteraard niet direct tot business leiden. Contacten via online netwerken hebben in vier van de vijf gevallen tot persoonlijke contacten geleid: telefonisch (67%) of face-to-face (73%). In twee van de vijf gevallen leidden de persoonlijke contacten tot een zakelijk partnerschap en in 6%
zelfs tot een privé partnerschap!

Meer motieven dan alleen meer contacten en omzet

Het blijkt dat uitbreiding van het aantal contacten en de realisatie van extra omzet niet de meest genoemde motieven zijn om te gaan netwerken. Bij reguliere netwerken worden het opdoen van nieuwe ideeën en kennis het vaakst genoemd.

Bedrijfsimago is bij online netwerken een extra motief, dat nog vaker wordt genoemd dan marketing. Online personeelswerving wordt als motief weinig genoemd, maar wel vaker dan door reguliere netwerkers. Meest genoemde overige motieven bij het reguliere netwerken zijn het onderhouden van bestaande contacten en gezelligheid en ontspanning. Ook genoemd worden sparren, klankborden en het opdoen van inspiratie en energie. Bij online netwerken zijn de “fun factor” en nieuwsgierigheid
apart genoemde motieven. Ook genoemd worden het vergroten van de naamsbekendheid, het voeren van discussie en het volgen van de concurrentie.

Voordelen van online netwerken: snel, niet aan tijd gebonden, laagdrempelig, groter bereik en goedkoop
Als voornaamste nadeel wordt het ontbreken van het persoonlijke contact genoemd (69%). Respondenten geven dit aan door termen als “je mist het oogcontact, de emotie of de gunfactor”. Op ruime afstand volgt het oppervlakkige en vluchtige karakter van online netwerken als tweede nadeel
(12%). Voordelen (zie figuur 4) worden minder frequent genoemd dan het gemis aan persoonlijk contact, maar de variatie is groter: bijna de helft van de respondenten noemt de tijdsefficiëntie (“in minder tijd meer opbrengst”). Een kwart vindt het prettig dat je als ondernemer online kunt
netwerken wanneer het jezelf goed uitkomt. Ook wordt het als prettig ervaren dat je de deur niet uithoeft en dat je een veel grotere doelgroep kunt bereiken, inclusief het buitenland. Het gebruiksgemak c.q. het laagdrempelige karakter van online netwerken is uiteraard ook een plus. Dat
Nederlandse ondernemers de geldbesparing zo weinig noemen is opvallend te noemen!

Slechts 7% van alle respondenten heeft slechte ervaringen met online netwerken. Als voorbeelden werden gegeven de beleving te worden gespamd en vage of ongewenste (zijnde niet-zakelijke of nutteloze) contacten.

Een uurtje sociaal netwerken levert nog minder extra omzet dan het reguliere netwerken…
In de enquête is aan de ondernemers gevraagd te reageren op een aantal stellingen. Zeven van de tien ondernemers zegt dat deelnemen aan online netwerken veel toegevoegde waarde heeft (zie figuur 5). Het is echter voor de helft van de respondenten (nog?) geen essentieel onderdeel van het
bedrijfsproces. Wanneer je niet netwerkt, betekent dat volgens een minderheid, namelijk vier van de tien MKB’ers, dat je ongeschikt bent als ondernemer. Met de laatste twee stellingen was een duidelijke meerderheid van de respondenten het oneens: tweederde hecht nog altijd meer aan het verzamelen van visitekaartjes dan van virtuele vrienden en driekwart vindt dat een uur online netwerken niet meer oplevert dan regulier netwerken.

…maar online netwerken heeft de toekomst

Online netwerken is echter onmiskenbaar in opkomst, hoewel er nog een flinke professionaliseringsslag te maken is met de sociale media. Hyves biedt bijvoorbeeld sinds 25
oktober abonnementen aan voor mobiel bellen, waarbij leden tot een bepaald maximum onderling gratis kunnen bellen en sms’en. Facebook wil inzetten op Skype voor onderling gratis bellen.
100% virtueel netwerken is voor ondernemers een utopie, maar het lijkt onontkoombaar dat reguliere en online netwerken naar elkaar toegroeien. Er bestaan al tweet-up ontmoetingen, maar ook Twitter congressen en LinkedIn borrels zijn heel goed denkbaar.

Bron: ING Zakelijk.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin