Gezondheidszorg
gaat social media inzetten als communicatie kanaal
Communicatie tussen arts en patiënten staat al
jaren onder druk. Artsen (en hun
assistenten) hebben door de werkdruk en kostenbesparing steeds minder tijd om
aandacht te geven aan patiënten.
Nu zijn enkele ziekenhuizen serieus gaan
nadenken over het inzetten van social media in de zorg. Al direct wordt Twitter
genoemd.
Is Twitter hiervoor wel het juiste communicatie middel?
Twitter is een communicatie middel waarbij men
elkaar moet volgen om elkaars berichten te kunnen lezen. De patiënten moeten dus de arts volgen om
zijn berichten te kunnen lezen. Indien een patiënt een reactie wil geven op een
bericht van de arts kan dit in de eerste plaats alleen op een openbaar niveau.
Eén op één informatie uitwisselen kan alleen als zowel de patiënt de arts volgt
en andersom.
Hoe
gaat men dat organiseren?
De standaard Twitter omgeving is niet gemaakt
om op en makkelijke manier twee weg communicatie tussen grote groepen met één
persoon te managen. Applicaties als Tweetdeck hebben mogelijkheden om in
meerdere views overzichten te maken van de communicatie tussen arts en patiënt
en andersom. Ook moet men bij veel lijsten de beschikking hebben over een
redelijk grote monitor, dus geen IPad.
Daarnaast wil zowel de arts als zijn assistent
natuurlijk kunnen communiceren met de patiënt maar dit kan niet tegelijkertijd
vanuit één account.
En
vertrouwelijke informatie?
Op dit moment zijn bij diverse
gezondheidsinstellingen trajecten gaande m.b.t. de implementatie van het
Electronisch Patiënten Dossier (EPD). De kern van de uitwisseling van deze
gegevens is natuurlijk “veiligheid”, maar hoe wil men dit integreren binnen
Twitter? Iedereen kan een account aanmaken en zich aanmelden bij de arts c.q.
instelling. Men kan binnen de applicaties de accountgegevens bekijken maar wie
zegt dat deze gegevens “echt” zijn?
Beschikbaarheid
van diverse communicatie middelen
De communicatie valt of staat met de
beschikbaarheid van internet – al dan niet op een pc of smartphone – van de
patiënten. De grootste groep die op dit
moment gebruik maakt van de
gezondheidszorg zijn ouderen en deze groep loopt achter in het gebruik van deze
technologie. Vele mensen kunnen al
moeilijk met een “gewone” mobiele telefoon omgaan, laat staan met een
smartphone.
Ik ben dan ook van mening dat de communicatie
tussen arts en patiënt niet verbeterd kan worden door het gebruik van social
media. Men moet gewoon weer meer tijd
creëren voor de arts en zijn patiënt, zodat ze direct met elkaar kunnen communiceren.
No comments:
Post a Comment