Wednesday, 9 February 2011

Gaat Social Media Email vervangen?


Gaat Social Media Email vervangen?

Gartner ziet de Social Media zoals Facebook en Twitter als een vervanging van Email en voorspeld dat in 2014 20% van de zakelijke gebruikers, Social Media gebruikt voor de communicatie waar eerst Email voor werd gebruikt. 



Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. ‘De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt’, stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.

Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo’s innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden ‘onhoudbaar’ is. ‘Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.’
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. ‘We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.’

Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. ‘Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.’


LinkedIn
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. ‘Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma’s ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.’

Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. ‘Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.’ Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.

Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barriĆØre bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. ‘Het is een kwestie van ontwennen.’

Werkdruk door e-mail

-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.

Onderdelen van dit item eerder verschenen op The New Media Factory
Bron: Atos
Bron: Computable

2 comments:

  1. Weet u nog, De e-mail killer was Google Wave. En de hype van een paar maanden geleden de nieuwe messages functie van Facebook. En? Is het gelukt? Zijn we minder gaan mailen?

    Social media vergroot het aantal communicatie kanalen en biedt voor sommige vormen van communicatie en samenwerking voordelen. Email heeft ook voordelen, en blijkbaar zijn we met z'n allen zo geirriteerd door de nadelen dat we de voordelen niet meer zien.
    1. De server in eigen beheer (niet in de cloud)
    2. De communicatie over domein grenzen heen
    3. Het werkt ongeacht het 'merk mailserver' en het 'merk mailprogramma' (standaardisatie!)
    4. laagdrempelig (misschien te laagdrempelig)
    5. asynchroon, dus werkt ook als de ander offline is of geen tijd heeft
    6. mogelijkheden om andere dan tekstcontent mee te sturen
    7. mogelijkheden (die we vreemd genoeg zelden gebruiken) om het ook heel veilig te maken met bijvoorbeeld PKI en PGP
    8. enz

    Laten we mail niet afschrijven, maar juist genieten van het rijkere palet van mogelijkheden, multichannelcommunicatie. Niet het een OF het ander, maar beiden bieden de technische vehikels voor communicatie in de toekomst.

    ReplyDelete
  2. Ja Google Wave zit nog vers in het geheugen, Novell Vibe overigens ook ;)

    Google moest met WAVE toch toegeven dat een nieuwe "killer app" maken iets meer voeten in de aarde heeft dan het in de wereld plempen van deze veelzijdige communicatie oplossing.

    Voor velen die het geprobeerd hebben , ook ik al vroeg geƫxperimenteerd met Google Wave,en moest ook ik bekennen dat ondanks dat het slim in elkaar steekt, er alleen veel gebruikers niet opgewassen zijn tegen de complete communicatie chaos die in Google Wave mogelijk word,(denk ook eens aan Novel Vibe..is op dezelfde leest geschoeid)

    En sta eens stil bij de ervaringen die mensen hebben bij het gebruik in het bedrijven portaal zij het closed source , Zij het Open source.
    Lang niet altijd behaalt het dagelijks gebruik de bedrijfsdoelstellingen, namelijk effectieve communicatie, slimmere beslissingen.

    Kortom het individu moet nadenken over zijn eigen manier van communiceren, en de tijd zal het leren, of we over enkele jaren alleen nog maar gebruik maken van een inbox op een willekeurig social network Ja of nee...
    "Shift happens 3.0"

    ReplyDelete

LinkWithin