Virtuele aandacht
Vele van ons moeten er niet aan denken dat ze hun virtual social live moeten missen, maar toch zijn er landen waar social media helemaal niet zo’n grote impact heeft als bij ons.
Op dit moment werk ik in Zuid-Frankrijk en wat mij direct op viel, dat slechts enkele van mijn collega’s een Linkedin account hadden. En Twitter kenden ze niet of nauwelijks. Alleen Facebook wordt veel gebruikt maar dan wel door personen jonger dan 30 jaar.
Waarom?
Het zal niet liggen aan de techniek, echt iedereen heeft hier een smartphone. Maar wat dan?
Opvallend is de rol van persoonlijke relaties / contact – familie, vrienden, kennissen, zakenpartners. Deze heeft een belangrijke plaats binnen de Franse samenleving. Dat is oa duidelijk te merken in de manier waarop men op kantoor de dag begint. Waar wij elkaar ’s morgens gewoon gedag zeggen of elkaar pas ontmoeten wanneer we elkaar nodig hebben, zoeken Franse collega’s elkaar op en begroeten elkaar met een handdruk en kussen.
Het elkaar opzoeken is enigszins vergelijkbaar met je aanmelden op msn of twitter, Iedereen krijgt bericht - heeft je gezien - weet dat je er bent. Er kan dus gecommuniceerd worden.
Zaken doen middels Linkedin gaat niet zo vlot als ik gewend ben in Nederland. Want ook binnen de Franse zakenwereld is persoonlijk contact zeer belangrijk -wat terug te vinden is in de uitgebreide lunches die plaats vinden om relaties op te bouwen en/of in stand te houden.
Ik ben dan ook van mening dat een samenleving waarin de rol van persoonlijk contact een grote rol speelt, social media een beperkte plaats inneemt dan samenleving waarin dit een minder aanwezig is.
Je gaat dan ook ineens anders kijken naar die mooie geografische statistieken van gebruikersgroepen van sociale media.
No comments:
Post a Comment