Kwart sollicitanten afgewezen vanwege slecht online profiel
Bron: http://efficientboekhouden.nlWie is die sollicitant? Om daar –mede- een antwoord op te vinden, kijkt driekwart van de werkgevers naar de profielen van kandidaten op sociale media zoals Facebook en LinkedIn. En die profielen kunnen sollicitanten maken of breken. Want de helft van de werkgevers vindt bevestiging van hun positieve kijk op de sollicitant, maar een kwart ziet daar ook hun negatieve gevoelens bevestigd.
Dit blijkt uit onderzoek dat vacaturesite StepStone verrichtte in acht Europese landen onder 17.330 werkzoekenden en 1470 recruiters.
Afwijzing door online gedrag sollicitant
Werkzoekenden kunnen zich maar beter bewust zijn van hun online gedrag. Want posts op social media kunnen helpen bij sollicitatieprocedures, maar ook de kans op een afwijzing vergroten.
Het posten van ongepaste commentaren of afbeeldingen is de belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen. Ook tegenstrijdigheden tussen het cv van een kandidaat en de social media-informatie zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als derde reden geven recruiters aan dat armoedig en grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is om de kandidaat niet uit te nodigen.
Goede referenties helpen
Social media-informatie die wel bijdraagt aan het binnenhalen van een baan is de beschrijving van kwalificaties en capaciteiten door derden, goede referenties en goede communicatieve vaardigheden.
Driekwart (73%) van de bedrijven bekijkt social mediakanalen om meer informatie over een sollicitant in te winnen. De meeste mensen realiseren zich dat hun gedrag op social media invloed heeft op hun kans om aangenomen te worden. Ondanks dat zegt slechts een derde zich daar wat van aan te trekken.
Online sporen nalopen
Mirjam Aardoom, marketing manager StepStone Nederland, raadt alle werkzoekenden aan om geregeld hun online sporen na te lopen. ‘Werkgevers zullen steeds vaker eerst het online profiel controleren voordat ze een kandidaat uitnodigen’ aldus Aardoom.
‘Het verbaast me dan ook dat slechts 33% van de werkzoekenden nooit hun online reputatie hebben bekeken. Zelfs 23% van de ondervraagden heeft geen idee hoe ze hun privacy-instellingen moeten aanpassen op social media’.
No comments:
Post a Comment