De toekomst van het UWV
Ik zit zoals dat heet “ in between jobs” en
heb hierdoor een afspraak bij het UWV. Daar werd ik ontvangen door een dame die
mij zou gaan begeleiden naar een nieuwe baan. Na alle formaliteiten te hebben
afgrond was daar het moment dat mijn traject zou starten.
Tot mijn verbazing ging de dame diverse
vacature sites afzoeken – wat ik al jaren doe – en de gevonden jobs werden
netjes uitgeprint zodat ik die mee naar huis kon nemen. Toen ik de dame
vertelde van mijn acties op LinkedIn en Twitter gaf zij aan dit niet te
gebruiken. Sommige collega’s deden er zelf wel iets mee, maar vanuit het UWV
werd hiervan geen gebruik gemaakt .
Nu heeft de politiek de mond vol van de kracht
van social media voor de samenleving.
Maar waar de overheid juist zelf deze kracht kan inzetten laat het
kansen liggen.
Social media kan naast een verbetering van de
begeleiding van de werkzoekende ook een bijdragen leveren aan de
kostenbesparing en efficiency bij het UWV. Het gebruik is n.l. gratis en er zijn geen directe
onderhoudskosten!
Ik pleit er dan ook voor dat alle UWV
werkcoaches standaard:
• een LinkedIn profiel krijgen en
onderling gekoppeld worden middels UWV groepen. Deze zijn dan bijvoorbeeld
ingedeeld zijn beroepsgroepen en regio’s
• een Twitter account krijgen t.b.v.
communicatie met werkzoekende
Daarnaast moet er een koppeling komen tussen
de werkmap van de werkzoekende op www.werken.nl en deze media.
Indien het UWV in dit digitaal tijdperk een
toegevoegde waarde wil hebben t.b.v. de werkzoekende, moet het social media als
recruitment tool gaan inzetten. En anders het recruitment overlaten aan de
private sector.
ik ben benieuwd wat de toegevoegde waarde van een twitteraccount is voor een uwv medewerker. Moet de persoon in kwestie al haar 'cliënten' soms gaan twitteren over updates? lijkt mij een nogal overbodige en vooral tijdrovende functie.
ReplyDeleteVerder zie ik ook niet zo snel in wat een LinkedIn pagina van een UWV medewerker kan doen voor het helpen zoeken naar een geschikte baan voor een 'cliënt'. MOeten UWV medewerkers elkaar profielen gaan afstruinen om met elkaar te communiceren over goede databanken voor werkzoekenden of over tips en trucks om mensen sneller aan het werk te krijgen/helpen? Ik mag aannemen dat de personen in kwestie dit al kunnen...
Ik ben benieuwd hoe u denkt de sociale media op een positieve manier in te zetten voor UWV medewerkers. Ik hoor het graag!
groet,
Erik Jan
Leuk idee. Social media kunnen helpen bij het zoeken en vinden van een baan en uitbreiden van je netwerk. Het is een soort 'practice what you preach' en vanuit dat oogpunt is het wellicht ook goed dat UWV-medewerkers deze tools gebruiken.
ReplyDeleteVeel succes bij het vinden van een nieuwe baan!
vrgr Leonie