Wednesday 26 January 2011

De toekomst van het UWV

De toekomst van het UWV

Ik zit zoals dat heet “ in between jobs” en heb hierdoor een afspraak bij het UWV. Daar werd ik ontvangen door een dame die mij zou gaan begeleiden naar een nieuwe baan. Na alle formaliteiten te hebben afgrond was daar het moment dat mijn traject zou starten.


Tot mijn verbazing ging de dame diverse vacature sites afzoeken – wat ik al jaren doe – en de gevonden jobs werden netjes uitgeprint zodat ik die mee naar huis kon nemen. Toen ik de dame vertelde van mijn acties op LinkedIn en Twitter gaf zij aan dit niet te gebruiken. Sommige collega’s deden er zelf wel iets mee, maar vanuit het UWV werd hiervan geen gebruik gemaakt .

Nu heeft de politiek de mond vol van de kracht van social media voor de samenleving.  Maar waar de overheid juist zelf deze kracht kan inzetten laat het kansen liggen. 

Social media kan naast een verbetering van de begeleiding van de werkzoekende ook een bijdragen leveren aan de kostenbesparing en efficiency bij het UWV. Het gebruik is n.l.  gratis en er zijn geen directe onderhoudskosten!

Ik pleit er dan ook voor dat alle UWV werkcoaches standaard:
•           een LinkedIn profiel krijgen en onderling gekoppeld worden middels UWV groepen. Deze zijn dan bijvoorbeeld ingedeeld zijn beroepsgroepen en regio’s
•           een Twitter account krijgen t.b.v. communicatie met werkzoekende

Daarnaast moet er een koppeling komen tussen de werkmap van de werkzoekende op www.werken.nl en deze media.

Indien het UWV in dit digitaal tijdperk een toegevoegde waarde wil hebben t.b.v. de werkzoekende, moet het social media als recruitment tool gaan inzetten. En anders het recruitment overlaten aan de private sector.



2 comments:

  1. ik ben benieuwd wat de toegevoegde waarde van een twitteraccount is voor een uwv medewerker. Moet de persoon in kwestie al haar 'cliënten' soms gaan twitteren over updates? lijkt mij een nogal overbodige en vooral tijdrovende functie.

    Verder zie ik ook niet zo snel in wat een LinkedIn pagina van een UWV medewerker kan doen voor het helpen zoeken naar een geschikte baan voor een 'cliënt'. MOeten UWV medewerkers elkaar profielen gaan afstruinen om met elkaar te communiceren over goede databanken voor werkzoekenden of over tips en trucks om mensen sneller aan het werk te krijgen/helpen? Ik mag aannemen dat de personen in kwestie dit al kunnen...

    Ik ben benieuwd hoe u denkt de sociale media op een positieve manier in te zetten voor UWV medewerkers. Ik hoor het graag!

    groet,

    Erik Jan

    ReplyDelete
  2. Leuk idee. Social media kunnen helpen bij het zoeken en vinden van een baan en uitbreiden van je netwerk. Het is een soort 'practice what you preach' en vanuit dat oogpunt is het wellicht ook goed dat UWV-medewerkers deze tools gebruiken.

    Veel succes bij het vinden van een nieuwe baan!

    vrgr Leonie

    ReplyDelete

LinkWithin